Rawa, jedna z najbardziej nietypowych rzek w Polsce, na niektórych odcinkach składa się zaledwie w 8% z wody, a resztę stanowią ścieki. Ta niepozorna, lecz fascynująca rzeka była świadkiem kolejnego spotkania nauczycielek i nauczycieli uczestniczących w międzynarodowym programie Erasmus+ „Community as a Classroom” (Społeczność jako klasa), realizowanym przez Fundację Code for Green. Trzecie warsztaty odbyły się w Katowicach i skupiały na edukacji opartej na miejscu (place-based learning) oraz rozwijaniu kolegialności w pracy szkolnej.
Rawa, choć na pierwszy rzut oka zdaje się być zaniedbanym miejskim strumieniem, jest jednym z najbardziej fascynujących elementów krajobrazu Górnego Śląska. Jej historia splata się z przemysłowym dziedzictwem regionu i wciąż skrywa wiele ciekawostek, takich jak to, że w latach 60. XX wieku rzeka została częściowo ukryta pod ziemią ze względu na jej intensywny zapach.
To właśnie nad Rawą, w Katowicach, odbyło się trzecie spotkanie w ramach międzynarodowego programu Erasmus+ „Community as a Classroom” (Społeczność jako klasa), w którym uczestniczą nauczycielki i nauczyciele zabrzańskich szkół. Program realizowany przez Fundację Code for Green łączy edukację z praktycznym poznawaniem miejsca i jego społeczności. Tym razem skupiono się na metodzie Place Based Learning, czyli edukacji opartej na miejscu, oraz na rozwijaniu kolegialności.
Edukacja nad rzeką i o rzece
Warsztaty prowadziły dr Magdalena Ochwat i dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek, prof. Uniwersytetu Śląskiego, które zaprezentowały praktyczne metody budowania więzi między lokalnym środowiskiem a społecznością szkolną. Ich doświadczenie i pasja sprawiły, że uczestnicy nie tylko zgłębili narzędzia edukacyjne, ale także mieli okazję zainspirować się do nowych działań na rzecz swoich społeczności.
Część wykładowa warsztatów dostarczyła inspiracji, jak wykorzystać lokalne środowisko w edukacji. Dr hab. Mirosław Nakonieczny, prof. UŚ, w prelekcji „Rawa: rzeka pełna życia” przedstawił wpływ stanu fizycznego i chemicznego Rawy na jej bioróżnorodność. Następnie prof. dr hab. Piotr Skubała w wykładzie „Od lokalności do globalności – od Rawy do rzek w Polsce, Europie i na świecie” ukazał, jak budowanie więzi z lokalnymi rzekami może pomóc w zrozumieniu globalnych problemów związanych z kryzysem klimatyczno-środowiskowym. Ewelina Budzińska-Góra z Zielonej Strefy Nauki UŚ zaprezentowała proces rewitalizacji bulwarów Rawy, podkreślając znaczenie takich działań nie tylko dla środowiska, ale także dla świadomości mieszkańców.
Warsztaty były okazją do rozmów o tym, jak wspierać społeczności lokalne w działaniach na rzecz ich otoczenia. Metoda Place Based Learning okazała się szczególnie wartościowa, wskazując na rolę miejsca jako nieodłącznego elementu procesu nauczania.